Egy csomót olvasok... szemetet is

Vannak olyan könyvek, melyekben a legjobb részek a fedő- és a hátlap. Mások örökké veled vannak. Beszélgetek, írok, szerkesztek, nevetek... és olvasok. Sokat. Hogy mit találsz itt? A megszámlálhatatlan sokból néhány mesegondolatot, cselekményleírást, oldalszámot és kalandot.

2011. március 24.

Geréb Ágnes néhány gondolata

Soha nem múló tisztelettel tekintem, hogy Geréb Ágnes beengedett az otthonába és megismertetett a saját világával. Ha interjút késztesz valakivel, és jól végzed a dolgod, óhatatlanul is feltárhatod az illető lelkét, mert megnyílik előtted, mert a közlési vágy, a beszélgetés igénye átlendül az idegenség határán. Ezzel a bizalommal soha nem szabad visszaélni, csak elismerni és tisztelni.
Dr. Geréb Ágnes néhány gondolata, melyeket megosztott velem az interjú alatt, és később az NLCafe olvasóival. Köszönöm, Ági.

"Egyáltalán nem vezetek szülést, hanem kísérem azt. Ez nem a szavakkal való játék, hanem lényeg: hagyjuk, hogy a szülés történjen, kísérjük, hogy amennyiben valami komplikáció föllépne, azt észrevegyük. Az a föladatunk, hogy szakmai jelenlétünkkel könnyítsünk a nőnek abban, hogy csak azzal kelljen foglalkoznia, amit tesz: szül. Nem kell azzal törődnie, hogy vajon a normális kerékvágásban zajlanak-e a dolgok."

"Bemegyek doulaként is egy szülésre."

"A köldökzsinór ellátásához használunk néha cipőfűzőt is, de általában inkább fölvető szálat, mert az nem olyan vastag, természetes anyagból készül, nem szakad."

"Igen, meg szoktam látogatni azokat, akik a Születésházban hozták világra gyermeküket, ha úgy érzem, hogy arra szükség van. És van, hogy nem látogatom meg. Nincs kialakult rutin. Ahogy érezzük - ők és én."

"1977-ben én kezdtem apákat beengedni a szülőszobára. Csak akkor még büntetendő, titkos és tilos volt - mint ahogyan most az otthonszülést kezelik - megbüntettek érte, amikor kiderült. Fél évre kitiltottak a szülőszobáról. Aztán rövidesen bevezették, mint első találmányt Budapesten, a MÁV Kórházban...)."

"Minden az édesanya igényei szerint zajlik. Szokott lenni szülés utáni beszélgetés annak, aki igényli."

"Bizony, sokszor fordul az elő, hogy akinek problémás szülése van, az az őt kísérő bábát, doulát okolja a problémás szülésért, és van, hogy csak évekkel később jön rá a valódi okra. Ez a rámzúduló, igazságtalan harag sokáig, ameddig rá nem jöttem a valódi okra, nagyon fájt. Már tudom kezelni - nem esik jól, de kezelhető. Ha én lennék a problémás szülések oka, bizonyára nagyon kikészülnék."

"Engem elég kevesen ismernek. Úgy vélem, nem engem támadnak. Az otthonszülést se igazán, hiszen nem az az évi 250 otthonszülés az, ami ekkora problémát jelent. Hanem az, amit ez magával hoz. Ha elismerjük az otthonszülés (illetve: a gondoskodás bábai modellje) létjogosultságát, azzal sok mindent elismerünk: pl., hogy a "terhesgondozás" helyett a várandós bába általi személyes követése eredményesebb, orvos csak akkor kell hozzá, ha a kompetens, szakképzett független bába úgy ítéli meg. Aztán meg azt, hogy a szülői pár két fölnőtt, felelősségteljes ember általában, hiszen gyermeket vállal - gyermeket fog nevelni, tehát elképzelhető, hogy már a várandóssága, szülése kapcsán is hozhat felelősségteljes döntéseket. Valamint azt, hogy a normális szülés kíséréséhez nem szükséges orvos kórházon belül sem, csak, ha a bába komplikációt vesz észre - és azt is, hogy a bábák által kísért szüléseknél kevesebb a komplikáció a komplikációmentesnek induló szüléseknél, mint az orvos által vezetetteknél (lásd: Sheila Kitzinger: A szülés árnyékában. Katarzis vagy krízis? - és még sok-sok helyen, szakirodalomban). Ez már nem évi 250 nőt érint... És a kérdésre, hogy hogyan bírom - meg vagyok győződve róla, hogy jó úton járok. És senkire nem erőltetem. Mindenkinek meghagyom a szabad választását. Ha azt választja, hogy engem pocskondiáz, az is az ő dolga."

"Nem is gondolom, hogy mindenkinek egyet kellene érteni velem, de még az otthonszüléssel sem (az nem én vagyok). A véleményünk különböző. Szerintem nem felelőtlenség annak otthon szülni, aki kellőképpen tájékozódik és a kisbaba, valamint saját maga számára ezt tartja a legbiztonságosabbnak. Nemzetközi kutatások egyértelműen igazolják (mindenki meggyőződhet róla, ha veszi a fáradságot), hogy az otthonszülés komplikációmentesnek induló vajúdáskor - így írják - legalábbis nem kevésbé biztonságos, mint az intézeti szülés. A gondoskodás bábai modellje, amit én is követek, arra készült föl, hogy végigkísérje a várandósságot, aztán a szülést a várandósnak megfelelő, általa választott helyen, majd a gyermekágyi szakban is kövesse őt. Ehhez minden tárgyi, személyi föltétel megvan, szaktudás is. Arra készülünk elsősorban, hogy a komplikációmentesnek ígérkező szüléseket otthon vagy születésházban kísérjük, és amennyiben mégis komplikáció lép föl, akkor helyben megkezdjük a szükséges beavatkozásokat és közben a szállítást intézzük. Etikus? Nem látom, hol csúszna bele valami, ami nem etikus. Az otthonra tervezett, otthon megindult szülések 10%-a világszerte kórházban fejeződik be, ez nálunk is kb. ilyen arányban történik így. Bizony, ez így van, kórházon belül is, sajnos. Ameddig szülés - élet - volt, lesz, ez így volt és lesz. 17 évet dolgoztam a szegedi Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikán - azért ha akármilyen ügyetlen, buta lennék is, ez alatt az idő alatt megtanulhattam szülést befejezni akár császármetszéssel, akár bármi mással - tudok is, úgy, mint más szülész-nőgyógyász. Csak nem ezt választottam."

"Senkinek nem ajánlom az otthonszülést - illetve, amikor én szültem, akkor magamnak ajánlottam. Azt ajánlom inkább mindenkinek, hogy tájékozódjon alaposan és válasszon. Természetesen ehhez igyekszem minden információt és informáciforrást megadni. Vannak olyan helyzetek bőven, amikor egészségügyi okból valaki nem a várhatóan kockázatmentes csoportba esik. Erről sokat beszélünk az információs hetünk első napján (szakmai nap, havi egy alkalom, reggeltől estig). Mindenki sok információt kap, ennek alapján saját maga be tudja saját magát sorolni ebből a szempontból. Ha nem sikerül neki, akkor tovább kérdez, tájékozódik. Közben az én véleményemet is megismerheti, ami időnként az, hogy jobb lenne kórházba menni."

Napvilág Születésház
Inkább hasonlít egy nagy otthonra, mint egy kis kórházra. Lényege nem a kórházitól eltérő külső körülményben rejlik, hanem működési elvükben: a gondoskodás bábai modelljében (amely a MANA – Midwives Alliance of North America és más bábaközösségek, köztük a Magyarországi Független Bábák Szövetsége és az Országos Bábaszövetség szerint is azon alapul, hogy a várandósság és a szülés normális élettani folyamatok. A gondoskodás bábai modellje a következőket foglalja magában: A várandós folyamatos fizikai, lelki és szociális gondozása; Személyközpontú fölkészítés, konzultáció és gondozás biztosítása a várandós számára, fizikai és lelki támogatás a vajúdás és a szülés alatt, szülés utáni gondoskodás; A technikai beavatkozások minimalizálása; A komplikációk fölismerése és szükség esetén konzultáció vagy kórházi kezelés kezdeményezése).
A Napvilág Születésház magánerőből jött létre azok segítségével, akik otthon szültek. Az otthonszülést választóknak egyhetes, nullától ötvenezer forintos találkozókon kell részt venniük. Hasonlóan a kórházban szülőkhöz, akiktől előfordul, hogy egy fillért sem fogadnak el orvosaik, de van, hogy százezreket várnak. Gerébék a szülésekért nem kérnek pénzt. De aki tudja és akarja, támogathatja alapítványukat, az Alternatal Alapítványt. Az Alapítvány támogatásával, valamint az egyhetes találkozón befizetett részvételi díjakból önköltségesen tartják fenn magukat.
A szülésre készülő találkozásokon szülész-nőgyógyász és pszichiáter szakorvosok, független bábák, pszichológusok, független szülésfölkészítők, mozgáskultúra-oktatók, asszonytársi segítők és szoptatási tanácsadók segítik a családokat.

1 megjegyzés:

Elliot írta...

Anyukám egy tehervagonban született a háború végén.
Én nem vállalnám az otthon szülést, sokszor még a megfelelő felszerelések birtokában is adódhatnak problémák, hát még anélkül. De erről lehetne vitatkozni napestig, lásd első mondat.:)
Nem is tudtam, hogy annak idején büntették az apás szülést. Ó, az a szép, régi rendszer!
Érdekes a poszt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...